Ontwikkelingen en keuzes
Wettelijke ontwikkeling - Implementatie voor- en vroegschoolse educatie
Ontwikkeling
Vanaf 1 augustus 2020 is het wettelijk verplicht om 16 uur (ipv 10 uur) VVE aan te bieden met een maximum van 40 weken per jaar. In 2020 is hier nieuw beleid voor opgesteld. Omdat het wettelijk verplichte aantal uren hoger is, nemen ook de kosten van voor- en vroegschoolse educatie toe. Hoeveel de kosten toenemen, is op dit moment nog niet inzichtelijk, wat er mee te maken heeft dat het nieuwe beleid nog in ontwikkeling is en we in september pas weten hoe hoog de verlening Onderwijs Achterstanden van het Rijk in 2021 zal zijn.
Keuze
Het ophogen van het aantal uren van 10 naar 16 uur is een wettelijke verplichting. Hierin kan geen keuze gemaakt worden.
Integraal huisvestingsplan (IHP)
Ontwikkelingen
In 2020 wordt een nieuw IHP in samenwerking met de schoolbesturen opgesteld. De startbijeenkomst kon als gevolg van de Corona-maatregelen niet doorgaan. Deze wordt opnieuw gepland.
In het IHP worden de ambities vastgelegd voor onderwijshuisvesting en wordt op pandniveau aangegeven wat de status is van het betreffende pand en een verbetermaatregel beschreven inclusief de financiële consequenties. De bekostiging vanuit het Rijk voor onderwijshuisvesting is niet toereikend: de eisen worden hoger (op het gebied van duurzaamheid). Deels hebben we deze verantwoordelijkheid al op ons genomen, maar als het gaat om renovatie is het niet duidelijk of de gemeenten of de schoolbesturen verantwoordelijk zijn. Als dat onduidelijk blijft, of de gemeenten verantwoordelijk maar er geen betere bekostiging is, is dat een financieel risico.
Keuze
In het plan wordt een totaalbeeld gegeven van alle onderwijsgebouwen en de financiële consequenties op hoofdlijnen in beeld gebracht. Er wordt een prioritering aangegeven.
Taalbevordering
Ontwikkeling
Uiterlijk eind 2024 is in alle gemeenten, onder regie van de centrumgemeente/ WEB-contactgemeente van de arbeidsmarktregio, een effectieve aanpak van laaggeletterdheid gerealiseerd die:
a. de doelgroep centraal stelt en daarom inhoudelijk, financieel en organisatorisch is verbonden met het gemeentelijke beleid voor het sociaal domein, de lokale educatieve agenda’s waaronder het onderwijsachterstandenbeleid, het bibliotheekbeleid en de rmc-functie voor voortijdig schoolverlaters;
b. gestoeld is op een duurzame lokale en regionale infra- en netwerkstructuur voor signalering, werving, toeleiding, scholing en terugkomactiviteiten ten behoeve van deelnemers;
c. gebaseerd is op onderlinge kennisuitwisseling en systematische monitoring van de aanpak van laaggeletterdheid en van de kwalitatieve en kwantitatieve resultaten van het educatie-aanbod.
d. bijdraagt aan de gezamenlijke ambitie om een significante groei te realiseren van de deelname aan les- en leeraanbod onder de doelgroep, specifiek de groep met Nederlands als eerste taal.
In elke arbeidsmarktregio is een kwalitatief goed WEB-bekostigd educatie-aanbod beschikbaar van formele en non-formele les- en leeractiviteiten taal, rekenen en digitale vaardigheden, die zijn afgestemd op de leervraag, behoefte, leerstijl en -vermogen van de diverse doelgroepen.
Keuze
Regie via gemeenten voor taalbevordering is een wettelijke verplichting. Hierin kan geen keuze gemaakt worden.
Financiële consequenties
Activiteit (bedragen in €) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | cat. |
Implementatie voor/ en vroegschoolse educatie | PM | PM | PM | PM | PM | wet |
Integraal huisvestingsplan | PM | PM | PM | PM | PM | wet |
Taalbevordering | PM | PM | PM | PM | PM | wet |
Totaal | PM | PM | PM | PM | PM | PM |