Ontwikkelingen en keuzes
Uitstel Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Ontwikkeling
- Uitstel inwerkingtreding van de Omgevingswet.
De Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) regelt voor de gemeente Renkum de vergunningverlening, toezicht en handhaving op milieu- en bouwgerelateerde zaken. De kosten voor de ODRA bedragen ruim € 1,3 miljoen per jaar, waarvan ruim € 1 miljoen voor bouwen en ruim € 300.000 voor milieu. Daar tegenover staat ongeveer € 525.000 aan leges. We zijn als gemeente wettelijk verplicht om milieutaken via de omgevingsdienst te organiseren, voor bouwen geldt deze wettelijke verplichting niet. Een flinke kostenverlaging blijkt op korte termijn moeilijk te realiseren omdat (financiële) afspraken met de ODRA gebaseerd zijn op een overlegstructuur waarin elf partners deelnemen en huidige afspraken voor langere termijn zijn vastgelegd. Mogelijke kostenverlagingen moeten in dit verband worden afgestemd.
Momenteel ontvangt de gemeente voor vergunningaanvragen met betrekking tot milieu geen leges.
- De inwerkingtreding van de Wkb zal niet eerder zijn dan die van de Omgevingswet, dus eveneens per 1-1-22.
- Uitstel overdracht bevoegd gezag voor de bodemtaken.
Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaat ook het bevoegd gezag voor de bodemtaken over van provincie naar gemeenten.
- De ODRA regelt voor ons de toezicht en handhaving op milieu- en bouwgerelateerde zaken.
Keuze
Het invoeren van leges voor het verlenen van milieuvergunningen kan pas als de Omgevingswet in werking is getreden. We stellen voor direct bij de invoering van de Omgevingswet kostendekkende milieuleges te gaan innen. Dit is kostenverhogend voor bedrijven. De invoeringsdatum is 1-1-22 dus milieuleges heffen kan pas vanaf die datum.
De inwerkingtreding van de Wkb heeft grote financiële gevolgen voor onze gemeente. Taken zoals de technische toetsing en een belangrijk deel van het bouwtoezicht (voor gevolgklasse 1) worden niet meer voor de gemeente door de ODRA uitgevoerd. Maar de ODRA moet wel andere (extra) taken uitvoeren. Zo moet bijvoorbeeld gecontroleerd worden of de kwaliteitsborger gecertificeerd is, of de toegepaste instrumenten die de kwaliteitsborger gebruik wel geschikt zijn en moet het “as built” dossier van de opdrachtgever in ontvangst worden genomen en opgeslagen. Doordat voor de uitvoering van laatstgenoemde taken geen leges kunnen worden geheven, en de bouwleges (grotendeels) niet meer opgelegd kunnen worden, zal een belangrijk deel van onze legesinkomsten verdwijnen. Wat dit uiteindelijk voor ons betekent is nu nog onduidelijk maar wordt meegenomen in het onderzoek naar de kostendekkendheid van de leges, waar we recent opdracht voor hebben gegeven. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek en de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet kan de legesverordening in de loop van 2021 worden aangepast.
Op 9 april 2020 is door het AB ingestemd met de probleem en risicoanalyse milieutoezicht regio Arnhem en deze zal op korte termijn worden voorgelegd aan ons college. Het besturingsmodel is in de basis ingericht en geschikt om te gebruiken voor de concrete programmering van het milieutoezicht in 2021. De documenten gaan na vaststelling door het college ter kennisname naar de gemeenteraad en naar de provincie (IBT).
Financiële consequenties
Activiteit (bedragen in €) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | cat. |
Uitstel Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging voor het bouwen | PM | PM | PM | wet | ||
Totaal | PM | PM | PM |
De financiële gevolgen van de beschreven ontwikkelingen zijn nog te onduidelijk om hier te kunnen verwerken. Wij informeren u zodra we meer weten hierover.