Ontwikkelingen en keuzes
Implementatie Omgevingswet, onderdeel omgevingsvisie
Ontwikkeling
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De wet zou op 1 januari 2021 in werking treden. De nieuwe datum is 1 januari 2022. We kiezen er voor de implementatie calculerend uit te voeren. Dat wil zeggen dat we zorgen dat de basis op tijd op orde is. Bij het opstellen van de omgevingsvisie gebruiken we het bestaande ruimtelijke beleid als basis, we voegen alleen beleid toe op deelgebieden waar nu geen beleid of visie voor is.
U heeft aangegeven heel graag in deze raadsperiode de omgevingsvisie vast te stellen. De uitstel van de inwerkingtreding heeft geen consequenties voor deze keuze. De corona crisis wel, de uitdaging is groot omdat (fysieke) participatie momenteel lastig is.
Keuze
We stellen de omgevingsvisie op in nauwe samenwerking met u, conform het plan van aanpak dat door u is vastgesteld. We maken de omgevingsvisie zo toegankelijk en compact mogelijk. We doen één verbeterslag door het schrappen van tegenstrijdigheden en overbodige kaders. We voegen alleen beleid toe op deelgebieden waar nu geen beleid of visie voor is (bijv. grootschalige opwek). We passen een integrale benadering toe waardoor afwegingen goed gemaakt kunnen worden. We stellen heldere en eenvoudige kaders en regels (zonder teveel uitzonderingen) op.
Nieuw deelbeleid ontwikkelen we samen met inwoners, bedrijven en organisaties. Hoe we dat gaan doen staat in het plan van aanpak. Vanwege de corona crisis zullen we in eerste instantie digitaal in gesprek gaan met onze inwoners, organisaties en bedrijven.
Implementatie Omgevingswet, onderdeel DSO
Ontwikkeling
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De wet zou op 1 januari 2021 in werking treden. De nieuwe datum is 1 januari 2022. We kiezen er voor de implementatie calculerend uit te voeren. Dat wil zeggen dat we zorgen dat de basis op tijd op orde is. Hoewel de inwerkingtreding is uitgesteld zetten wij de werkzaamheden DSO door die in gang zijn gezet.
Keuze
Plansoftware op orde
In april 2020 wordt de aanbesteding voor plan- en toepasbare regelsoftware afgerond. Deze systemen worden in 2020 geïnstalleerd en ingericht, zodat ze gereed staan op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Met deze systemen kunnen de omgevingsvisie, de omgevingsplannen en de toepasbare regels worden ontwikkeld en worden aangeboden aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Deze software is in samenwerking met gemeente Arnhem en gemeente Rheden aangeschaft. Ook in de implementatie zal er een nauwe samenwerking op organisatieniveau blijven.
Data op orde
In het tweede kwartaal van 2020 gaan we starten met het in beeld brengen van alle regels in verordeningen en beleidsstukken, die betrekking hebben op aspecten die de Omgevingswet raken. Deze regels worden beoordeeld op de correcte juridische werking bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Waar nodig zullen verordeningen nog voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden aangepast. Daarnaast worden de regels beoordeeld op het juiste gebruik van begrippen in het licht van de Omgevingswet en worden de regels waar mogelijk toegewezen aan geometrische contouren in voorbereiding op de ontwikkeling van omgevingsplannen.
Vergunningverlening op orde
Met ODRA is een goede samenwerking ontstaan rondom het gereed maken van de vergunningverlening onder de Omgevingswet. De ODRA heeft inmiddels een systeem aangeschaft waarmee vergunningaanvragen onder de Omgevingswet kunnen worden afgehandeld. Met ODRA zijn we in gesprek om het vergunningenproces volledig in het systeem onder te brengen, waar ook de adviesaanvragen aan gemeente Renkum onder vallen.
Door het aangekondigde uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, waarvan de datum nog niet bekend is, is het onduidelijk aan te geven welk deel naar 2021 wordt verschoven. De verwachting is dat we in elk geval tweede helft van 2020 starten met de inrichting en dat het oefenen van de processen verschuift naar de laatste 6 maanden voor de inwerkingtreding.
Implementatie Omgevingswet, onderdeel omgevingsplan
Ontwikkeling
Zodra de Omgevingswet in werking treedt, kunnen er geen nieuwe bestemmingsplannen en verordeningen, die betrekking hebben op de ’fysieke leefomgeving’, meer worden gemaakt/ vastgesteld. Als uitzondering geldt dat bestemmingsplannen die al voor de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet in ontwerp ter inzage zijn gelegd nog afgehandeld kunnen worden op basis van oud recht.
Doordat volgens planning het bestemmingsplan voor het buitengebied eind 2020 (in ontwerp) is gemaakt, zijn dan alle bestemmingsplannen in de gemeente digitaal beschikbaar en voldoen ze aan de huidige wetgeving. Voor zover mogelijk zijn ze al gedeeltelijk aangepast aan enkele delen van de nieuwe Omgevingswet. De regels en bestemmingen in de bestemmingsplannen zijn dan nagenoeg overal in de gemeente gelijk. Dit geeft op dat onderdeel een eenvoudigere overgang naar de nieuwe wetgeving en levert daarmee op dit punt veel tijdwinst op voor het omzetten naar een omgevingsplan. Daarna wordt er in principe geen algemeen bestemmingsplan meer gemaakt voordat de Omgevingswet in werking treedt. Na inwerkingtreding worden alleen nog omgevingsplannen gemaakt.
Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaan alle regels, voorschriften en plannen die een effect hebben op de ‘fysieke leefomgeving’ over in een omgevingsplan. In eerste instantie is dit wettelijk geregeld, dat wil zeggen dat de huidige verordeningen en bestemmingsplannen bij wet het nieuwe omgevingsplan zijn. Maar zodra bijvoorbeeld een nieuwe ontwikkeling moet worden gefaciliteerd moet een nieuw omgevingsplan, dat voldoet aan de nieuwe wetgeving, gemaakt worden. In een omgevingsplan worden de kaders, regels, voorschriften en bestemmingen opgenomen die gelden voor (ruimtelijke) ontwikkelingen of initiatieven in de fysieke leefomgeving. Het gaat daarbij om zaken die nu geregeld zijn in bestemmingsplannen, voorschriften uit de APV, bomenverordening, welstandbeleid etcetera.
Keuze
Vooralsnog moet de gemeente per 1 januari 2029 (mogelijk verschuift die datum ook nog omdat de datum voor inwerkingtreding van de Omgevingswet verschuift) voor het hele grondgebied een gebiedsdekkend omgevingsplan hebben. Om dat te realiseren wordt vooralsnog niet eerder dan medio 2022 gestart met grotere (deel)gebiedsdekkende omgevingsplannen. Er is namelijk tijd nodig om de nieuwe wet te doorgronden en succesvol te werken met de complexiteit van alle nieuw te bundelen regels en voorschriften. De medewerkers krijgen daardoor de eerste jaren tijd voor het implementeren van de Omgevingswet en het opstellen van een omgevingsvisie, naast de begeleiding van initiatieven.
Bij de eerste omgevingsplannen zal het in eerste instantie vooral gaan om het zoveel mogelijk één-op-één overzetten van huidige regels en voorschriften en het daarbij schrappen van onnodige en/of dubbele regels.
Bij de eerste omgevingsplannen zal het in eerste instantie vooral gaan om het zoveel mogelijk een-op-een overzetten van huidige regels en voorschriften en het daarbij schrappen van onnodige en/of dubbele regels. Hierbij staat de kwaliteit en integraliteit van de regels voor op. Belangrijk in dit kader is dat de omgevingsvisie en -plannen een kwaliteitsimpuls krijgen door vereenvoudiging, en een grotere mate van integraliteit zodat het eenvoudiger is in gebruik.
Financiële consequenties
Het is nog te vroeg om de gevolgen van het verschuiven van de invoeringsdatum op de implementatie van de omgevingswet te kunnen inschatten.